• از پژوهش های کاربردی معاونت برون مرزی صدا وسیما؛ فراخوان اولویت های پژوهشی در سال 1401

واحد پژوهش‌های کاربردی معاونت برون مرزی صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران، از پژوهشگران علاقمند برای ارائه پروپوزال در خصوص عناوین پژوهشی ذیل دعوت به عمل می آورد.

به گزارش روابط عمومی معاونت برون مرزی رسانه ملی، پژوهشگران علاقمند می‌توانند تا 20 خرداد 1401 فرم پروپوزال و راهنمای نگارش را از سایت پژوهش های کاربردی، به آدرس http://arc.irib.ir/ دریافت و پس از تکمیل به آدرس الکترونیکی arcbm@irib.ir ارسال کنند. پروپوزال‌های دریافتی در شورای پژوهشی معاونت برون مرزی، بررسی و با پژوهشگری که بیشترین امتیاز را کسب کند، عقد قرارداد خواهد شد.عناوین پژوهشی عبارتند از:1. موج جدید مهاجرت افغان ها به ایران؛ فرصت ها، چالش ها و بایسته های رسانه ای برون مرزی2. تاثیرات روی کارآمدن طالبان بر شیعیان این کشور و رویکرد رسانه ای برون مرزی3. چشم انداز مناسبات افغانستان و پاکستان و پیشنهادات رسانه ای برون مرزی4. ریشه یابی پروژه «ایران هراسی در افغانستان» و «افغانستان هراسی در ایران»5. ابعاد و علل تشدید شیعه ستیزی در جمهوری آذربایجان بعد از جنگ دوم قره باغ6. نظم نوین بین المللی و جایگاه محور مقاومت، چین و روسیه در آن با تاکید بر رویکردهای رسانه ای7. تبعات سدسازی ترکیه برکشورهای منطقه از منظر حقوق بین الملل با تمرکز بر رویکردرسانه ای8. انتخابات ریاست جمهوری 2023 ترکیه با تمرکز بر پیشنهادات رسانه ای9. برآورد وضعیت رژیم صهیونیستی و چشم انداز آن با تمرکز بر پیشنهادات رسانه ای10. ابعاد استفاده ابزاری آمریکا از تحریم علیه کشورها با تمرکز بر رویکردهای رسانه ای11. چشم انداز استقلال اسکاتلند از بریتانیا و تاثیر این جدایی احتمالی بر آینده پادشاهی متحد12. چشم انداز توسعه ناتو به سوی شرق: پیامدها و چشم انداز آن13. دیپلماسی رسانه ای و سریال های تلویزیونی؛ ابعاد و مؤلفه ها14. روایت در فضای مجازی (مطالعه موردی؛ مقایسه شیوه های روایت در سایت های پرس تی وی و بی بی سی)15. تحلیل مضمون و نشانه‌شناسی سریال «گیل‌دخت» براساس رویکردهای برون مرزی صداوسیما16. چالش ها و فرصت های رادیوهای برون مرزی در تولید و توزیع پادکست17. بررسی و مقایسه صنعت سریال سازی تلویزیونی در نظام های رسانه ای جهان و ایران18. راهبردها و راهکارهای درآمدزایی شبکه های پرس تی وی، العالم، سحر و آی فیلم برون مرزی19. تدوین راهبردهای مطلوب بازاریابی محصولات ایرانی در برنامه های اقتصادی شبکه های برون مرزی20. مطالعه شیوه های نظرسنجی مورد استفاده در رسانه های برون مرزی کشورهای آمریکا، آلمان، انگلیس و فرانسه21. نقش آمریکا و ترکیه در حمایت از جنبش جدایی طلب ترکستان شرقی علیه چین22. ابعاد زمینه ها، مصادیق و نتایج فعالیت «ان جی او» های غربی در عراق، بحرین، لبنان و پاکستان23. آشنایی با رسانه های تحت وب در نیجریه و سبد مصرف رسانه ای جدید مخاطبان در این کشور24. نقش رسانه های برون مرزی در پیشبرد اهداف بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی25. تاثیرات تهاجم فرهنگی غرب و هند بر جوانان بنگلادش و راهکارهای پیشنهادی رسانه ای26. تقابل رسانه ای غرب و روسیه در جنگ اوکراین؛ ویژگی ها و چشم انداز آن27. جنگ اوکراین از منظر حقوق بین الملل28. ابعاد فعالیت های بیولوژیکی نظامی آمریکا در اوکراین29. عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای و بایسته های رسانه ای30. عملکرد چهارساله دولت پاشینیان و چشم انداز اعتراضات در این کشور31. بررسی حقوق اقلیت ها در جمهوری آذربایجان از منظر حقوق بین الملل32. فراگیری مقاومت در فلسطین؛ چشم انداز و بایسته های رسانه ای33. همگرایی فرا آتلانتیکی در دوره بایدن؛ چالش ها و چشم انداز34. بحران جهانی غذا در سایه جنگ اوکراین35. بررسی رویکردهای رسانه ای غرب در برابر جبهه مقاومت و ارایه پیشنهادات36. تقویم مناسبت های رسمی و غیررسمی در جمهوری آذربایجان37. برآورد وضعیت سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ترکمنستان با تمرکز بر رویکردهای رسانه ای38. چرخش آنکارا به محور رژیم صهیونیستی، مصر، عربستان سعودی و امارات؛ علل و پیامدها39. واکاوی چشم انداز تفوق رمزارزهای دیجیتال بر تجارت جهانی و تاثیر آن بر هژمونی دلار40. چشم انداز وضعیت حقوقی قراباغ و بازسازی اراضی آزاد شده با تمرکز بر رویکردهای رسانه ای41. نقش و جایگاه دیپلماسی رسانه ای در بسط ژئوپلیتیک فرهنگی ایران42. واکاوی نگاه رژیم صهیونیستی به قبایل پشتون در افغانستان و پاکستان43. گسترش فعالیت های هسته ای نظامی امریکا و اروپا از منظر حقوق بین الملل44. جایگاه شبکه های اجتماعی و اپلیکیشن ها در میان هوسا زبانان45.

جایگاه اصل جریان آزاد اطلاعات در شبکه های اجتماعی با تاکید بر یوتیوب، توییتر، اینستاگرام، فیس بوک46. نقش مقابله ایران با تروریسم ، افراطی گری و مواد مخدر بر امنیت اروپاعلاقمندان می‌توانند از طریق تماس با شماره تلفن‌های 4-22167153 اطلاعات تکمیلی را دریافت کنند.همچنین تمامی عناوین پژوهشی معطوف به برنامه سازی، «با تاکید بر رویکرد رسانه ای» است و نیز عناوین پژوهشی به ترتیب اولویت، دسته بندی شده است.

خرداد ۰۱, ۱۴۰۱ ۱۴:۳۷ Asia/Tehran