• پژوهش \"ویژگی های رادیو دیداری\" در معاونت برون مرزی

پژوهش«ویژگی های رادیو دیداری (با مطالعه ویژگی های رادیو دیداری کشورهای انگلیس، آمریکا و ایتالیا)» توسط واحد پژوهش‌های کاربردی برون مرزی صداوسیما منتشر شد.

پژوهش«ویژگی های رادیو دیداری (با مطالعه ­ ویژگی­ های رادیو دیداری کشورهای انگلیس، آمریکا و ایتالیا)» توسط واحد پژوهش‌های کاربردی برون مرزی صداوسیما منتشر شد.

به گزارش روابط عمومی معاونت برون مرزی ، پژوهش مذکور توسط رحیم لهراسبی و پژوهشگران واحد پژوهش های کاربردی برون مرزی تهیه شده است.

ویژگی های مدل های مؤفق رادیو دیداری، کشورهای پیشگام در عرصه رادیو دیداری، امکانات مورد نیاز برای راه اندازی رادیو دیداری (امکانات نرم افزاری، امکانات سخت افزاری و فنی، ترکیب و آرایش نیروی انسانی) و نحوه پخش رادیو دیداری از جمله بخش های اصلی این پژوهش را تشکیل می دهند.

در بخشی از این پژوهش آمده است:

سپهر رسانه ای نوظهور در جهان که متأثر از پیدایش دو فناوری دیجیتال و اینترنت است، افق های جدیدی را برای توسعه و بازتعریف رسانه های سنتی همچون رادیو گشوده است. دست اندرکاران رسانه رادیو برای حفظ مخاطبان قدیمی و جذب گروه های جدیدی از مخاطبان در نحوه ارائه برنامه‌ها بازاندیشی کرده اند. یکی از شیوه های نوین ارائه برنامه رادیویی، استفاده از عنصر تصویر در کنار عنصر صدا است. توسعه بهره مندی از قابلیت های بیانی تصویر منجر به شکل گیری رادیو دیداری شده است.

در واقع با توجه به ظهور رسانه های نوین، دست اندرکاران رادیویی به فکر افزودن تصویر به رادیو برای جلوگیری از ریزش مخاطبان و جذب آنان شدند. توسعه رادیو دیداری از حذف آنالوگ و حرکت به سمت دیجیتالی شدن ساختارهای برودکستی شروع شد و در همین جهت بسیاری از شبکه ها ی رادیویی دیداری  بر روی فرستنده های زمینی و ماهواره ای  دیجیتالی و همچنین اینترنت در مسیر رشد و توسعه  قرار گرفته اند.

باتوجه به جذابیت های عنصر تصویر و از طرفی کنجکاوی مخاطب رادیویی مبنی بر چگونگی تهیه برنامه های رادیویی، مدیران شبکه های معروف دنیا برآن شدند تا با نمایش پشت صحنه گفتگوها، تنظیمات آهنگ و صدا و سایر موارد، مخاطب را در روند چگونگی تهیه برنامه قرار دهند و با نمایش و اجرای افکت های مختلف مخاطب کنجکاو را اقناع کنند.

رادیو دیداری در مقایسه با رادیو سنتی واجد ویژگی های خاصی است. با مطالعه ویژگی های رادیو دیداری در کشورهای پیشگام نظیر انگلیس، آمریکا و ایتالیا می توان این ویژگی های را در سه زمینه­ی امکانات نرم افزاری، امکانات سخت افزاری و فنی، و ترکیب و آرایش نیروی انسانی دسته بندی کرد..

امکانات نرم افزاری اصلی در رادیو دیداری عبارتند از: داشتن استوریج، امکان ارتباط مستمر با آرشیو و امکان جستجو و فراخوان سریع منابع، ارتباط با شبکه های اجتماعی در جهت تعامل با مخاطب، امکان تهیه پلی لیست و تغییر به لحظه، امکان دریافت ورودی های مختلف با فرمتهای مختلف و ایجاد یک فرمت یکپارچه و استفاده از اطلاعات ارزش افزوده در کنار تصویر.

امکانات سخت افزاری اصلی در رادیو دیداری عبارتند از:استودیوی آکوستیک، دو میکروفون یا بیشتر، میز میکسر با قابلیت حداقل 16 ورودی، یک الی چهار دوربین از زوایای مختلف، تلفن هایبرید (برای تماس اینترنتی)، رایانه، استودیو مجازی مبتنی بر کروماکی و تصاویر گرافیکی برای استفاده در کنار تصاویر واقعی.

عوامل اصلی تولید برنامه در ترکیب نیروی انسانی رادیو دیداری عبارتند از:تهیه کننده، کارگردان، نویسنده، مجری، صدا بردار (تنظیم کننده صدا، موسیقی و افکت). در بعضی از برنامه ها، مجری یک نفر و در برخی بیش از یک نفر است. حتی در برخی از برنامه ها، به دلیل چندمهارتی بودن مجری، وظایف شغل هایی نظیر نویسنده نیز به عهده مجری است. به این نوع مجری ها اصطلاحا "دی جی" گفته می شود.

نحوه پخش رادیو دیداری، به سه طریق انجام می شود: فرستنده های دیجیتال، وب و اَپ. با توجه به هزینه های گزاف پخش زمینی و ماهواره ای از یک سو و افزایش شتابان کاربران اینترنتی و موبایل، استفاده بهینه از بستر وب و اپ برای پخش و دریافت رادیو دیداری مناسب است.

 

 

اسف ۱۵, ۱۳۹۵ ۱۴:۴۱ Asia/Tehran
کامنت