• استودیو کانال بالکان شبکه جهانی سحر معاونت برونمرزی

مدیر کانال بالکان شبکه جهانی سحر تاکید کرد برای ارائه و ساخت برنامه هایی با کیفیت مطلوب در این کانال، علاوه بردرنظر گرفتن بافت فرهنگی منطقه و بررسی شبکه های مطرح حوزه بالکان، کارهای پژوهشی و مطالعاتی زیادی دراین خصوص انجام شده است.

کانال بالکان شبکه جهانی سحر با سه ساعت افزایش پخش مفید، تغییر کامل رویکرد و برنامه ها و گسترش حوزه مخاطب از کشور بوسنی و هرزگوین به کل منطقه بالکان، در ششم خرداد 96 در نخستین روز ماه رمضان و ایام تقویمی مقاومت و پایداری به عنوان الگویی از کار جهادی مبتنی بر اقتصاد مقاومتی با حضور دکتر علی عسکری ریاست سازمان  و دکتر جبلی معاون برون مرزی افتتاح شد و خیلی زود، جایگاه خود را در میان مخاطبان منطقه بالکان پیدا کرد.

به گزارش روابط عمومی برونمرزی، محسن سوهانی مدیرکانال بالکان درباره رویکرد این کانال گفت: رویکرد سحر بالکان همانطور که در زمان افتتاح آن نیز مطرح شد مبتنی بر اقتصاد مقاومتی است که اجرای این اصل، مستلزم هدفمند کردن بودجه و استفاده مناسب در بخش های ضروری است و از آنجایی که در مباحث برنامه سازی در رسانه ، توجه به کیفیت یک اصل اجتناب ناپذیر است با توجه به کمبود بودجه ، سعی کرده ایم از ظرفیت ها حداکثر استفاده را ببریم به طوری که همین رویکرد  باعث افزایش سه ساعته پخش مفید در کانال بالکان گردید تا در قامت یک شبکه 24 ساعته در دسترس مخاطبان قرار گیرد.

سوهانی با اشاره به ضرورت شناخت دقیق ذائقه مخاطب و رضایتمندی آنها گفت: درنظرگرفتن سلیقه و علاقه مندی مخاطبان در امر برنامه سازی، مستلزم کارهای پژوهشی و مطالعاتی است و انجام کارهای پژوهشی در حوزه های مختلف به ویژه در خصوص مخاطبان باید در الویت قرار گیرد.

سوهانی از جمله کارهای پژوهشی را که در این خصوص انجام شده است ،" بررسی راهبردی رسانه ای گفتمان ساز دینی" عنوان کرد که با بافت فرهنگی در حوزه بالکان متناسب و با ذائقه مخاطب این حوزه مرتبط است.

محسن سوهانی مدیرکانال بالکان شبکه جهانی سحر

 

سوهانی درباره این کار تحقیقی افزود : با در نظر گرفتن مطالعات، پژوهش ها و تجربیات افراد از جاهای مختلف در حوزه بالکان و دسته بندی آنها با روش پژوهشهای علمی و تحلیل گفتمان، سعی کردیم به مولفه هایی برسیم.

سوهانی افزود: حتی برای دقیق تر شدن نتایج این پژوهش، با بررسی چهار شبکه از شبکه های مطرح حوزه بالکان، بسترها و روش ها را برای تاثیرگذاری بیشتر بر مخاطبان خود ارزیابی کردیم.

مدیر کانال بالکان خاطرنشان کرد: راه دیگر مخاطب سنجی ، بازخورد برنامه هاست که از طریق فضای مجازی همچون وب سایت، فیس بوک از نظرات مخاطبانمان مطلع می شویم.

سوهانی همچنین درخصوص برنامه های کانال بالکان گفت: بیشتر برنامه های ما تامینی و گلچینی است از بهترین مستندها، برنامه های ترکیبی، انیمیشنی و در مجموع برنامه هایی که با فرهنگ حوزه مخاطبان همخوانی دارد.

مدیر کانال بالکان با توجه ارتباط هنر و رسانه و آمیختگی این دو مقوله، گفت: کارهای سینمایی ایران در سالهای اخیر جهان شمول شده و دنیا سینمای ایران را می شناسد. از این رو فیلم های سینمایی و سریال ها، انیمیشن و برنامه های جذاب را با مهندسی ویژه ای در کنداکتور قرار داده ایم و تاکیدمان معرفی و ارائه تصویری حقیقی از فرهنگ ملت ایران به مخاطبانمان در حوزه اروپای شرقی است.

وی ادامه داد:  هدف اصلی ما در معادلات جنگ نرم، ترسیم تصویر درست و واقعی از ایران برای مخاطبان است و اینکه به عنوان یک ابرقدرت فرهنگی، گفتمان و مواضع خود را مطرح کنیم.

سوهانی خاطرنشان کرد: در گذشته جامعه هدف ما صرفا کشور بوسنی و هرزگوین بود که از سه قومیت، صرب، کروات و بوشنیاک تشکیل شده اما امروزه مهندسی و چیدمان کنداکتور برنامه ها طوری است که علاوه بر این کشور که بخش کوچکی از بالکان است، کل منطقه پوشش داده شود.

مدیر کانال بالکان ادامه داد: قبلا بخش خبر با یک مجری و به صورت بخش های مختلف پخش می شد اما با بازنگری که انجام شد بخش خبری را در قالب نیوزروم (اتاق خبر) با دکور جدید طراحی کردیم که در فضایی صمیمی با حضور چهار مجری در خصوص موضوعات مختلف، گفتگو می شود.

علاوه بر بخش خبر سیاسی، خبرهای فرهنگی، اجتماعی و هرآنچه که به عنوان یک موضوع با ارزش خبری مطرح می شد اضافه کردیم و حتی بحث های کارشناسی، پکیج های گزارشی و موضوعات اقتصادی، اجتماعی و حوزه های مختلف را نیز در آن گنجاندیم که نتیجه آن یک برنامه خبری غنی و موفق با سبک متفاوت و دکور و گرافیک جدید شد.

از دیگر تغییرات در ساختار برنامه ها، می توان به برنامه سیاسی "زاویه ای دیگر" اشاره کرد که با ساختاری جدیدی تحت عنوان کافه سحر به مخاطب عرضه شده و انتخاب نام و فضای کاری این برنامه متناسب با احوالات بوسنیایی ها و اهالی بالکان و حتی به تعبیری اروپا که کافه نشین هستند و بخش زیادی از اوقات خود را در کافه ها و گپ و گفت سپری می کنند ، شکل گرفت.

سوهانی با اشاره به مفهوم "ژورنالیسم آزاد تلویزیونی" تصریح کرد : این امر میان مجری و کارشناس در فضای استودیو و دکوری شبیه یک کافی شاپ واقعی است و مهمانان این برنامه از میان سیاستمداران، ورزشکاران، هنرمندان و..  انتخاب و گفتگوهایی با آنها انجام می شود و با توجه به اینکه این برنامه با فرهنگ مخاطبان همخوانی داشت  خیلی زود به یک برند تبدیل شد.

در مورد دکور این برنامه نیز با توجه به اینکه اجاره فضای یک کافی شاپ، هزینه بر بود در راستای هم افزایی و استفاده از ظرفیت ها دکور یک کافی شاپ را در طبقه بالای شبکه که فضایی بی استفاده بود، طراحی کردیم.

سوهانی با توجه به اینکه یکی از اهداف رسانه، معرفی فرهنگ ایرانی اسلامی کشورمان است گفت : برنامه "خط داغ "با محوریت گردشگری این هدف را دنبال می کند و در آن یک مجری در داخل استودیو و یک مجری در منطقه بالکان و مجری دیگر در ایران است و گزارش هایی را از اماکن گردشگری تهیه و به یکدیگر معرفی می کنند.

بستر این برنامه وب و فضای مجازی است و مخاطبان نیز از طریق فیس بوک ، اینستاگرام و واتساپ با برنامه ارتباط برقرار می کند و یک بخش هم اختصاص به شهروند خبرنگار دارد.

مدیر کانال بالکان افزود: دو برنامه بسیار پرمخاطب کانال بالکان با نام های سابالکان و دیالوگین است که در دفتر سارایوو و به همت مدیر این دفتر آقای ناصری تهیه می شود. سابالکان اخبار و رویدادهای این منطقه را در قالب فیچر یک گزارش مستند، ارسال می کند که این  بطور هفتگی از تهران پخش می شود.

برنامه دیالوگین نیز یک برنامه چالش برانگیز اجتماعی و کاملاً وب محور است و ساختار آن گفتگوی استودیویی است و مجری داخل استودیو به همراه کارشناسانی از طریق فضای مجازی با مخاطبان در ارتباط هستند و درباره موضوعات چالشی بحث و تبادل نظر می شود.

 

وی تاکید کرد: این برنامه در وب سایت و فیسبوک فعال است و در بوسنی و منطقه بالکان بسیار شناخته شده است و موضوعات روز در آن مطرح می شود.

سوهانی با اشاره به اینکه بحث هم افزایی با فضای مجازی وب، جزء اولویت های همکاران ما در کانال بالکان است ، تاکید کرد: تمامی برنامه سازان در معاونت برونمرزی شایسته است به سمتی بروند که فضای مجازی و وب در آن پررنگ باشد.

مدیر کانال بالکان با اشاره به فعالیت خبرنگاران در بلگراد و آلبانی در پوشش خبری مناسب رویدادهای بالکان گفت: نیاز به تولیدات ویژه و فاخر بشدت احساس می شد و به دلیل کمبود بودجه، با نهادهای دیگر در قالب انجام کارهای مشارکتی وارد مذاکره شدیم و در حال حاضر مستندی با عنوان "از خرمشهر تا سارایوو" با مشارکت سازمان سینمایی دفاع مقدس در حال پیش تولید است که  جنگ ایران را به جنگ بالکان پیوند می زند و داستان را از منظر یک سرباز بدون مرز و از نگاهی انسان دوستانه روایت می کند.

آوازهای باد نیز عنوان یک تله فیلم داستانی است که با مشارکت سازمان اوج تولید کرده ایم و این فیلم قرار است در سینماهای گروه هنر و تجربه اکران شود.

مستندهای فاخر دیگری نیز در منطقه بالکان با مشارکت نهادهای دیگر تصویب شده است که پیش بینی می کنیم در جشنواره های بین المللی با استقبال مواجه شود.

مدیرکانال بالکان با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) بر واژه "جوان مومن انقلابی" گفت : با توجه به تاکید ایشان در انجام کار جهادی و انقلابی ، خوشبختانه این اتفاق در کانال بالکان افتاد و این ماحصل اعتمادی بود که مسئولان به ما داشتند. به ویژه آقای سلیمانی زاده مدیر شبکه جهانی سحر و آقای دکتر  جبلی معاون برونمرزی که همواره از حمایت ها و راهنمایی های ایشان برخوردار بودیم.

وی ابراز امیدواری کرد: اگر در رسانه ملی از جوانانی که تخصص و دانش و انگیزه دارند استفاده شود با آزاد شدن ظرفیت های بالقوه ، هر روز به کار جهادی که مدنظر رهبر معظم انقلاب است نزدیکتر خواهیم شد.

 

آبا ۲۲, ۱۳۹۶ ۱۷:۴۷ Asia/Tehran
کامنت