• بیستمین سالگرد فعالیت رادیو هندی معاونت برونمرزی

به مناسبت بیستمین سالگرد راه اندازی رادیو هندی معاونت برونمرزی، نشست صیمانه ای در محل این رادیو با حضور معاون محترم برونمرزی ، مدیران و همکاران پرتلاش این مجموعه برگزار شد.

رادیو هندی در اردیبهشت 1377 کار خود را آغاز کرد و با انعکاس دقیق اخبار و پخش برنامه های مذهبی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی سعی کرد به نیاز مخاطبان خود پاسخ دهد و به تدریج با گسترش فعالیت های این رادیو، زمان پخش برنامه ها نیز افزایش یافت و هم اکنون در دو بخش شامگاهی و صبحگاهی برای مخاطبان خود برنامه پخش می کند.

به مناسبت بیستمین سالگرد فعالیت رادیو هندی، نشستی صمیمانه با حضور معاون محترم برونمرزی، مدیران اداره کل شبه قاره و شرق آسیا،همکاران رادیو هندی و مدیر روابط عمومی برونمرزی در محل این رادیو برگزار شد.

در این نشست آقای علیرضا سعیدی مدیر رادیو هندی اشتراکات و علایق فرهنگی بین مردم ایران و شبه قاره و لزوم اتخاذ رویکردی متفاوت از نظام رسانه ای استکباری را یکی از مهمترین دلایل راه اندازی رادیو هندی عنوان و تاکید کرد رادیو هندی جمهوری اسلامی ایران سعی دارد با تفسیرهای متفاوت خبری و با استفاده از ظرایف برنامه سازی مخاطبان خود را تحت تاثیر قرار دهد.

دکتر پیمان جبلی معاون برونمرزی نیز ضمن تبریک بیستمین سالگرد فعالیت مجموعه همکاران در رادیو هند گفت: با توجه به عمر بیش از هفتاد ساله معاونت برونمرزی، می توان گفت رادیو هندی با پیشینه بیست ساله خود همچنان رادیویی جوان است که به همان نسبت نیز انتظار می رود تاثیرگذاری اش بر روی مخاطبان بیشتر باشد.

جبلی با تاکید بر اینکه کار در رسانه، امری بسیار حساس و مهم است خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم بین کار در رادیو و تلویزیون مقایسه کنیم باید گفت: کار در رادیو به واسطه المان هایی که دارد به مراتب سخت تر است. مخاطب رادیویی فقط با حس سامعه خود به پیام رادیو توجه می کند بنابراین تولید پیام در رادیو خیلی پیچیده تر است چرا که باید سعی شود جبران نقص حواس دیگر هم بشود،  مضاف بر اینکه دست اندرکاران برنامه ساز در رادیو بایستی عمق نگاهشان به مسائل بیشتر است.

معاون برونمرزی با تاکید بر اینکه مدیران و مسئولان صداوسیما باید توجه بیشتری به رادیو داشته باشند، گفت: رادیو به عنوان قدیمی ترین رسانه سمعی و بصری در سالهای گذشته با رقبای بسیار جدی و قدرتمندی در حوزه رسانه مواجه شده است و متاسفانه دغدغه برخی مدیران به سمت تلویزیون کمتر بوده ولی باید توجه داشت رادیو همچنان از سهل الوصول ترین و سنتی ترین وسائل ارتباط جمعی است و با آنکه وسایل ارتباط جمعی در این دوره تحت الشعاع تکنولوژی های جدید قرار گرفته است باید حواسمان باشد همراه با این پیشرفت حرکت کنیم و در این مسیر عقب نمانیم چرا که در میان رقبای جدید و رسانه های نوظهور، هر تعللی منجر به حذف خواهد شد.

معاون برونمرزی اظهار داشت : عمق استراتژیک انقلاب در طی سالهای گذشته از طریق رسانه ملی برای مخاطبانی که علاقه مند و تشنه شنیدن پیام انقلاب هستند، بیان شده است و باید  این رسالت خود را دنبال کنیم و به افزایش جامعه هدف بیاندیشیم و در معاونت برونمرزی با مخاطبانی با فرهنگ، زبان، تاریخ و جغرافیای متفاوت مواجه هستیم و همین ویژگی ضرورت توجه به برنامه سازی برای این گوناگونی مخاطب را پیش از بیش می طلبد.

جبلی همچنین گفت: با توجه به اینکه در سالهای گذشته به مجموع رادیوهای برونمرزی اضافه شده و شمار آن هم اکنون به بیش از 30 رادیو رسیده توجه بیشتر برای پویایی و به روز بودن فعالیت های آن ضروری است و از همین رو در نظر داریم امسال فعالیت و ماموریتهای رادیوهای برونمرزی را مورد ارزیابی و بازنگری قرار دهیم، اینکه بدانیم در طول سالها فعالیت رادیوها  چه دستاوردهایی داشته اند و یا با چه چالش های مواجه بودند زیرا که برای موفق بودن رسانه ای قدیمی همچون رادیو باید همواره به دنبال خلاقیت و نوآوری باشیم.  ارتباط با مخاطب و اینکه از چه طریق  می توان این فضای تعامل را بیشتر کرد و چرخه انتقال پیام را چگونه بین خودمان و مخاطب هر روز بیشتر و مستحکم تر کنیم ، برای تولیدات بهتر چه اقداماتی می توان انجام داد و نحوه تاثیرگذاری بیشتر بر مخاطب را بدانیم.

جبلی با اشاره به اینکه، جامعه هند، جامعه پیشرفته ای در استفاده از اینترنت، رسانه های نوین، شبکه های اجتماعی، برنامه نویسی  در ایجاد شبکه های اجتماعی است گفت: رسانه رادیو در هند خود منشاء تحول بوده و ارجاع بسیاری از فرازهای تاریخ رادیو  به هند بازمی گردد.

معاون برونمرزی ادامه داد: هند علاوه بر فرهنگ و تمدن غنی وتنوع اقوام به لحاظ اقتصادی عضو سازمان بریکس و قدرت‌های اقتصادی نوظهور است و آینده بسیار خوبی دارد و خوشبختانه مناسبات  جمهوری اسلامی با هند نیز بسیار خوب است و  با توجه به جمعیت کشور هند و عمق استراتژیک فرهنگی، تمدنی، تاریخی و .. نمی توان این کشور مهم آسیایی را نادیده گرفت از همین رو از از رادیو هندی به علت وجود این اشتراکات به نسبت رادیوهای دیگر انتظار بیشتری داریم چرا که مخاطب بالقوه دارد و این جامعه آماری قابل توجه، توجه بیشتری را می طلبد.

جبلی در پایان سخنان خود با گرامیداشت ایام ماه شعبان گفت: امیدواریم به برکت این ماه عزیز، بتوانیم رسالت رسانه ای خود را به خوبی انجام دهیم و رادیو هندی نیز در افزایش مخاطبانش، تنوع در تولیدات و استفاده مناسب از ابزارهای تعاملی گام بردارد و تمرکز رادیو بر روی تولید در فضای مجازی، فضای وب و فضای اجتماعی باید تصاعدی افرایش پیدا کند و همکاران این مجموعه با توجه به ظرفیت هایی که جامعه هدف دارد  خود را  برای وب نویسی، تولید در شبکه های اجتماعی و پیام رسان آماده کند.

آقای نوروزی مدیرکل اداره کل شبه قاره و شرق آسیا نیز در این نشست با توضیحاتی درباره فعالیت رادیو هندی گفت: خوشبختانه با توجه به فضای باز رسانه ای که در هند وجود دارد رادیو هندی می تواند با کمترین مشکل فعالیت کند و ما درصدد هستیم ضمن افزایش جامعه مخاطب، فرستنده موج متوسط و دیجیتال در هند را رله کنیم تا به مخاطبان زیادی دسترسی داشته باشیم.

وی ادامه داد : با آنکه در کشور هند، رسانه های نوین بسیار مقبولیت دارند اما رادیو در این کشور همچنان طرفدار دارد به طوری که حدود 35 درصد از شنوندگان ما در مناطق روستانشین ساکن هستند که رادیو هنوز هم نقش اساسی ایفاء می کند.

 

 

ارد ۱۷, ۱۳۹۷ ۱۳:۴۳ Asia/Tehran
کامنت