• صدرزاده مدیر گروه اجتماعی شبکه جهانی الکوثر گفت:

صدرزاده مدیر گروه اجتماعی الکوثر تاكيد كرد: تفاوت های فرهنگی و اجتماعی، نه تنها مشکل به حساب نمی آید، بلکه یک فرصت طلایی برای رسانه است که اگر درست بهره برداری شود به غنای برنامه ها می افزاید و باعث تنوع می شود.

زهره صدرزاده در خانواده ای روحانی و اهل علم و تقوا در تهران متولد شد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ابتدا برای رادیو نویسندگی می کرد اما پس از مدتي به دلیل تسلط به زبان عربی و نیز فعالیت و مطالعات بین الملل در حوزه کشورهای عربی (مانند بحرین، عراق، فلسطین، سوریه و نیز جوامع شمال آفریقا)  وارد فضای معاونت برون مرزی صداوسیما شد و در سیمای عربی سحر به فعاليت پرداخت. با راه اندازی شبکه جهانی الکوثر در سال 84 به عنوان مدیر طرح و نظارت این شبکه منصوب شد و تا قبل از انتصاب به عنوان مدیر گروه اجتماعی در همین سمت بود.او در حال حاضر مدت یک سال و نیم است که مدیریت گروه اجتماعی این شبکه را به عهده گرفته است.

صدرزاده با بیان اینکه گروه اجتماعی الکوثر رسالت بزرگی در عرصه رسانه بر عهده دارد گفت: هدف ما این است که با ساختارهای جذاب و دیدنی مانند برنامه صبحگاهی، مسابقه و حتی گاهی با زبان طنز در قالب نمایش، برای بینندگان شبکه، برنامه سازی کنیم و از طریق این رسانه، مفاهیم ارزشمند اخلاقی و سبک زندگی اسلامی را به بینندگان منتقل کنیم.

مدیر گروه اجتماعی شبكه جهاني الكوثر ادامه داد: هم اکنون علاوه بر  برنامه صبحگاهی روزانه و مسابقه، یک برنامه هفتگی با موضوع نقد و تحلیل سینمای مقاومت نیز روی آنتن داریم. تصور می کنم جای خالی یک برنامه شبانگاهی حس  می شود از این رو در نظر داریم چنین برنامه ای را برای آینده شروع کنیم. احتمالا هر شب به مدت یک ساعت با موضوعات خانوادگی و نمایشی این باکس را پر خواهیم کرد.

وي درباره ايده پردازي برنامه ها اظهار کرد: همواره با مطالعه فرهنگ جوامع و نیز به روز کردن آگاهی ها، نسبت به حوزه زندگی مخاطب، سعی داريم ایده های نو در توليد محتوا و نحوه ارائه آن داشته باشیم؛ موضوعاتی از قبیل آسیب های فضای مجازی، مهاجرت، تاخیر در ازدواج، آثار مخرب جنگ و... برای بیننده ما بسیار داراي اهمیت است که ما در برنامه های صبحگاهی به چنين مواردي می پردازیم.

 

تفاوت بزرگ الكوثر و ديگر شبكه ها

فعاليت الكوثر در حالي است كه مردم كشورهاي عربي با انبوه تلویزیون ها مواجه هستند، صدرزاده در پاسخ به اين سوال كه مردم عرب زبان جهان چه نیازهای رسانه ای دارند که گروه اجتماعی الکوثر می تواند آن را تامین کند تاكيد كرد: در گفت و گوهایی که با تعداد زیادی از مخاطبان شبکه الكوثر از ملیت های متفاوت داشتم، همه اين نكته را اذعان كردند كه به دنبال شبکه ای هستند که بتوانند با خیال راحت، همراه همسر و فرزند، پای تلویزیون بشینند و نگران دیدن مسائل باز و غیر اخلاقی نباشند. الکوثر، یک شبکه عمومی است که این فرصت را برای بیننده داراي اخلاق عرب زبان فراهم کرده است. اين يكي از تفاوت هايي است كه اين شبكه با بسياري از تلويزيون هاي عربي جهان داد.

مدير گروه اجتماعي شبكه الكوثر افزود: جالب است كه بینندگان ما حتی روی محتوای زیرنویس ها (کرول) نظر دارند مثلا از زیرنویس احادیث معصومین علیهم السلام که معمولا حاوی نکات تربیتی و اخلاقی است بسیار استقبال می کنند. جهان تشنه اخلاق است. ما با وجود تعالیم مکتب غنی اهل بیت علیهم السلام، به سرچشمه معنوی اصیلی متصل هستیم که شاید خیلی از مخاطبان ما از آن محروم باشند. از این رو در گروه اجتماعی سعی می کنیم با ساختارهای جذاب، این معارف بلند را به گوش جهان عرب برسانیم. مثلا در طراحی سوالات برای مسابقه ها از داستان ها و سیره معصومین (ع) استفاده می کنیم. در برنامه های اجتماعی مانند برنامه (مسائل وحلول) که از استودیوی بیروت پخش می شود از کارشناسان تربیت اسلامی دعوت می کنیم تا به سوالات و مسائلی که خانواده ها به آن اعتنا دارند با رویکرد آموزشی- تربیتی پاسخ دهند.

اين مدير رسانه ای در شبکه الكوثر ادامه داد: همچنین در برنامه صبحگاهی (یوم جدید) یک موضوع مهم اجتماعی را در طول یک هفته به بحث می گذاریم و به تمام زوایای آن می پردازیم. (دبابیس) نام برنامه نمایشی طنز ماست که تا کنون دو فصل آن تولید و پخش شده و الان در حال تولید فصل سوم هستیم. این برنامه نقد اجتماعی دارای آیتم های متفاوت نمایشی است و شبیه (خنده بازار شبکه های داخلی) است. فصل بعدی قرار است شبیه برنامه (نیمکت) برای مخاطب عرب زبان تولید شود.

وي در خصوص بازخوردهای دریافتی از مخاطبان گروه اجتماعی الکوثر اظهار کرد: قبلا نظر سنجی انجام می شد اما در سال های اخیر، تنها راه به دست آوردن بازخوردها، سایت و شبکه های اجتماعی است. الکسای سايت الكوثر نشان می دهد،  اين شبکه، جایگاه قابل قبولی در بین تلويزيون های همسو و حتی رقیب دارد.

صدرزاده با اشاره به رقابت الکوثر با تلویزیون های عربي گوناگون تصريح كرد: البته بودجه الكوثر به مراتب بسیار کمتر است از آنچه شبكه هاي كشورهاي ديگر برای تبلیغاتشان هزینه می کنند؛ از تلويزيون هایی مانند ام بی سی عربستان سعودي، ال بی سی‌ لبنان. الحدث، الحره و ... كه همه رقبای ما محسوب می شوند.

صدرزاده اضافه كرد: ما با همین بودجه محدود، سعی داریم با ایجاد آیتم های متنوع وکوتاه و پرهیز از یکنواختی، جذابیت بصری و ساختاری برنامه ها را حفظ کنیم به گونه ای که مخاطبانمان را حفظ كنيم.

فرصت طلایی رسانه ای

مدیر گروه اجتماعی الكوثر در پاسخ به اين سوال كه ساخت برنامه برای جوامعي که هر کدام با دریایی از تفاوت هاي مذهبی، فرهنگی و چالش هاي اجتماعي مواجه هستند چه مشکلاتی دارد؟ گفت: همواره ناآگاهی و آشنا نبودن با  نیاز مخاطب چالش بزرگي براي برنامه سازی است، وقتی درست نیاز سنجی کنیم، مشکلی وجود نخواهد داشت. بنابراین دامنه فرهنگ اجتماعی کشورهای هدف را مورد مطالعه قرار می دهیم. تفاوت های مذهبی، نیازمند اندیشه تقریب است که الحمدلله در شبکه الکوثر ایده پردازی شده و در گروه معارف شبکه به خوبی به آن پرداخته می شود. ولی تفاوت های فرهنگی و اجتماعی، نه تنها مشکل به حساب نمی آید، بلکه یک فرصت طلایی برای هر رسانه ای است که اگر درست بهره برداری شود به غنای برنامه می افزاید و باعث تنوع می شود.

صدرزاده خاطرنشان كرد: آرزو دارم روزي این خبر را بشنوم كه ما در فناوري رسانه اي به قدری پیشرفت کردیم که از همه ماهواره های دنیا بی نیاز شدیم. تا  دشمنان اسلام و نظام اسلامی، دیگر نتوانند هر روز به بهانه ای شبکه الکوثر را از دسترس بینندگان خارج کنند.

 

  

 

دی ۲۰, ۱۳۹۹ ۱۶:۰۱ Asia/Tehran