• جهانگیر الماسی در گفت و گو با مهر مطرح کرد: سریال «در چشم باد» روایت صادقانه ای از تاریخ است

جهانگیر الماسی در سریال «در چشم باد» ایفاگر نقش «سرگرد اسفندیاری» است؛ یکی از افسران شهربانی که به آلمان نازی تمایل دارد و پس از ورود نیروهای متفقین به ایران به دردسر می افتد. الماسی، سرگرد اسفندیاری را علیرغم علاقه و تمایلش به آلمان، فردی وطن پرست می‌ داند و تاکید می ‌کند که یکی از دلایل این دلبستگی به آلمان می‌ تواند به منظور جلوگیری از نفوذ شوروی و انگلیس باشد.

این بازیگر مجرب همکاری با مسعود جعفری جوزانی در سریال در چشم باد را تجربه ای خوب و راضی کننده عنوان و تصریح می‌ کند که جوزانی نگاهی دقیق و کارشناسی شده به تاریخ معاصر ایران داشته است. الماسی پژوهش‌ های قبل از نگارش فیلمنامه، قصه جذاب، شخصیت پردازی مناسب و شناخت کامل از مردم و شرایط سیاسی و اجتماعی برهه‌ های زمانی  ‌را که قصه سریال در چشم باد در آن روایت می‌شود، از جمله نقاط قوت و دلایل جذابیت و ماندگاری این اثر نمایشی برمی ‌شمرد. جهانگیر الماسی علاوه بر چشم باد در سریال های متعدد دیگری از جمله سال های برف و بنفشه، پس از باران، جوانی، گوهر کمال، کوچک جنگلی، هزاردستان و اغما بازی کرده است.

سریال «در چشم باد» به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی در حال بازپخش از شبکه آی‌ فیلم است. به همین مناسبت گفت و گویی داشته ایم با جهانگیر الماسی بازیگر سرگرد اسفندیاری در این مجموعه تاریخی جذاب و ماندگار.

پارسا پیروزفر، سعید راد، کامبیز دیرباز، سحر جعفری جوزانی، لاله اسکندری، اکبر عبدی، فخرالدین صدیق ‌شریف، محمدرضا هدایتی، رضا شفیعی‌ جم، گلاره عباسی، فریبا متخصص، ماهچهره خلیلی، هومن سیدی، سام درخشانی، سعید نیکپور، مصطفی زمانی و محمود استادمحمد از جمله دیگر بازیگران سریال در چشم باد هستند.

 

_ شما در سریال در چشم باد بازیگر نقش سرگرد اسفندیاری یکی از افسران طرفدار آلمان در ارتش هستید. ایفای این نقش چه جذابیت های هنری و تاریخی برای خودتان داشت؟

همان طور که می دانید طیف وسیعی از افسران ارتش در سال های جنگ جهانی دوم به آلمان نازی تمایل داشتند و سرگرد اسفندیاری هم یکی از همین افسران است که پس از اشغال کشور توسط نیروهای متفقین به خاطر همین تعلق خاطر، به دردسر می‌ افتد و حتی مجبور به اخفا می ‌شود. البته با وجود این تعلق خاطر به نازی ‌ها، سرگرد اسفندیاری در نهایت افسر وطن پرستی است و شاید یکی از دلایل تمایلش به آلمان هم جهت جلوگیری از نفوذ شوروی و انگلیس در کشور باشد. ایفای چنین نقشی برای خودم جالب بود و تجربه تازه‌ ای به شمار می ‌رفت.

_ سریال در چشم باد اولین همکاری شما با مسعود جعفری جوزانی است. این تجربه را چگونه دیدید؟

خیلی خوب و راضی کننده. جوزانی نگاهی دقیق و کارشناسی شده به تاریخ معاصر ایران دارد و این نگاه را در آثار خود اعمال می‌ کند. او همچنین دست بازیگر را در جلوی دوربین باز می گذارد و گارد نمی‌ گیرد. آقای جوزانی به بازیگر اعتماد می ‌کند.

_ چه مدت درگیر بازی در سریال بودید؟

بازی من نزدیک به ۶ ماه زمان برد.

_ در چشم باد از جمله سریال های جذاب و قابل اعتنای تلویزیون در ژانر تاریخی است. نقاط قوت و تمایز این سریال را چه می‌ دانید؟

در چشم باد نگاهی صادقانه به تاریخ و اتفاقاتش دارد. همین صداقت باعث می ‌شود که مخاطب با سریال ارتباط برقرار کند و برایش باورپذیر باشد. مخاطبان امروز بسیار باهوش هستند و به راحتی می ‌توانند معیار صداقت و درستی یک سریال را بسنجند. آقای جوزانی به عنوان کارگردان و نویسنده سریال تاریخ را صادقانه روایت کرده است. از سوی دیگر، به واسطه سال ها تجربه ای که دارد اجزای درام و قصه‌گویی را به خوبی می‌ شناسد و می‌ تواند قصه‌ اش را بدون لکنت و به شکل جذابی برای مخاطب روایت کند.

_ روایت قصه های چندگانه و موازی در یک اثر تاریخی طولانی مدت مثل سریال در چشم باد کار آسانی هم نمی ‌تواند باشد.

دقیقا همین طور است. آقای جوزانی الفبای درام نویسی را به خوبی می داند و می تواند قصه های جذاب طراحی و روایت کند و از طرف دیگر، پیش از نوشتن فیلمنامه سریال، یک سری تحقیقات جامع و دامنه داری درباره مسائل سیاسی و اجتماعی برهه زمانی که قصه سریال در آن می گذشت، انجام شده بود. این تحقیقات باعث شده بود که در طراحی قصه ها همه جوانب لحاظ و رعایت شود. به نظرم قصه، نقطه قوت اصلی سریال به شمار می رفت. فضاسازی ها هم تا جایی که امکانش وجود داشت، واقعی بود. به علت پژوهش ‌های قبلی که به آن اشاره کردم شناخت درستی از رفتارهای مردمی که در آن زمان زندگی می ‌کرده ‌اند، وجود داشت و به همین دلیل، یک شخصیت پردازی مناسب بر روی کاراکترها انجام شده بود و شخصیت‌ ها برای مخاطب واقعی و قابل لمس بودند. همه این عوامل باعث شده بود که مخاطب با سریال و شخصیت هایش احساس نزدیکی و همذات پنداری داشته باشد.

_ بازی در سریال در چشم باد در نقش سرگرد اسفندیاری چه جایگاهی در کارنامه بازیگری تان دارد؟

نقش من در سریال به لحاظ کمی خیلی پررنگ نبود؛ اما برای خودم لذت بخش بود. به هر حال یک نقش جدید را تجربه می‌کردم که برای خودم هم تازگی داشت.

_ رفتار سرگرد اسفندیاری با همسرش هم خیلی سرد و بی روح است و حالت تحکم دارد تا جایی که نارضایتی در چهره همسرش مشهود به نظر می ‌رسد.

بخشی از این سردی به روحیه نظامی گری او باز می ‌گردد. از سوی دیگر، بیننده زمانی برخورد سرگرد با همسرش را می ‌بیند که قوای متفقین وارد کشور شده و تهران را اشغال کرده ‌اند و در نتیجه، موقعیت او به خطر افتاده و حتی احتمال دستگیری اش می رود. طبیعی است که رفتار سرگرد در این شرایط نه تنها با همسرش که با همه متفاوت باشد.

_ خودتان بیننده سریال در چشم باد از شبکه آی‌ فیلم هستید؟

دوستان اطلاع دادند که در حال پخش است و چند قسمتی را که فرصت کرده‌ ام، دیده‌ ام.

 _ مخاطب شبکه‌ آی ‌فیلم هستید؟

بله اگر در خانه باشم و فرصت کنم، می بینم.

 _ در حال حاضر مشغول چه کاری هستید؟

کار اجرای برنامه «سینما فرهنگ» رادیو فرهنگ را بر عهده دارم. این برنامه هر هفته شنبه ‌ها ساعت 20 روی آنتن می ‌رود.

 

بهمن ۲۷, ۱۳۹۹ ۰۹:۲۱ Asia/Tehran