• گفت و گو با عطا جاوید تهیه کننده برنامه «سینما آی فیلم» محتوای سری جدید «سینما آی فیلم» متنوع تر و پربارتر است

پنج سال از به روی آنتن رفتن برنامه «سینما آی فیلم» می گذرد. از جمله برنامه های برند شبکه آی فیلم که علاقه مند سینما را پای تماشای خود نشانده است. مبنای این برنامه فیلم های در حال اکران و اتفاقات مربوط به آن است. عطا جاوید دو سالی است که تهیه کنندگی و کارگردانی این برنامه را به عهده دارد. با او در دهمین سالگرد شبکه آی فیلم درباره این برنامه به گفت و گو نشستیم

شاید برای خیلی ها این سوال پیش بیاید که چرا در شبکه آی فیلم که در واقع شبکه اختصاصی سریال های تلویزیونی است برنامه ای درباره سینما ساخته شده و مثلا آیا جای این برنامه در شبکه ای مثل نمایش نیست؟

چند مساله را باید در نظر گرفت. یکی اینکه در اغلب شبکه های تلویزیونی به موضوع سینما پرداخته می شود حتی در شبکه خبر هم شاهد برنامه و گفت و گوهای سینمایی هستیم و دوم اینکه در شبکه آی فیلم هفته ای یک بار شاهد پخش فیلم های سینمایی ایرانی هستیم. ضمن اینکه ماهیت برنامه های این شبکه مسئله نمایش است که با سینما سنخیت دارد.

بدون شک یکی از برنامه های برند تولیدی در شبکه آی فیلم «سینما آی فیلم» است که مخاطبان فراوانی دارد. دلیل این استقبال را چه می دانید؟

وقتی برنامه ای به صورت هفتگی بیش از 250 قسمت پخش شده و پنج سال به شکل مستمر روی آنتن بوده است، یعنی برنامه ای بوده که مورد توجه و تایید مخاطبان قرار گرفته است. ضمن اینکه جزو آن دسته از برنامه های شبکه آی فیلم است که بدون اسپانسر مالی و با هزینه خود شبکه تولید می شود و این بهترین دلیل بر اقبال مخاطب به این برنامه است و صرفا به دلیل حمایت مالی اسپانسر استمرار نیافته است.

آیا شیوع کرونا در این استمرار برنامه تاثیر منفی هم داشته است؟

بله متاسفانه. تقریبا 3 ماه اول امسال برنامه کاملا تعطیل بود چون سینماها تعطیل بود. از آنجا که برنامه سینما آی فیلم رابطه مستقیم با اکران فیلم ها دارد و سیاست و رویکرد برنامه این است که به فیلم هایی می پردازد که در حال حاضر روی پرده اکران باشند، ما در سه ماه اول سال برنامه نداشتیم و از تیر ماه که سینماها باز شد، برنامه ما هم از سر گرفته شد.

اما اکران آنلاین با فیلم خروج ابراهیم حاتمی کیا از اردبیهشت شروع شد....

ببنید مبنای برنامه ما اکران عمومی است نه آنلاین. ضمن اینکه خود اکران آنلاین هم تجربه تازه ای بود و نواقصی داشت و البته درباره چند و چون آن بین خود سیاست گذاران وفاق نظری وجود نداشت. البته ما در جشنواره فجر ویژه برنامه داشتیم که به شکل روزانه پخش می شد نه هفتگی. ضمن اینکه ما در آخرین برنامه سال در اسفند ماه به شکل ویژه به سینمای ایران در سال 98 پرداختیم که این فصل برنامه تمام شد. هر فصل برنامه هم 13 قسمتی است که بعد از آن وارد قسمت جدید می شویم. اما امسال به دلیل کرونا تا تیر ماه نتوانستیم برنامه تولید کنیم و سری جدید برنامه هم با فیلم «عطر داغ» در تیرماه شروع شد که تقریبا به شکل مداوم تا دهه اول محرم برنامه داشتیم.

گرچه مدت برنامه 20دقیقه است و فرصت کافی برای نقد فیلم وجود ندارد اما جای آن در برنامه خالی است. نظر شما در این باره چیست؟

ببنید ما در فصل قبلی برنامه، بخش های مختلفی که داشتیم شامل باکس آفیس هفتگی بود که فیلم های پرفروش هفته را مورد ارزیابی قرار می داد. بعد وارد بخش معرفی فیلم اصلی هفته می شدیم که شامل مصاحبه با کارگردان و عوامل فیلم و پلاتوهای مجری و پخش قسمت هایی از فیلم بود. در آخر برنامه هم بخشی به اسم سکانس ماندگار داشتیم که با توجه به حال و هوای روزهایی که برنامه پخش می شد یا موضوعی که فیلم هفته داشت، یکی از سکانس های برتر تاریخ سینما را پخش می کردیم. در سری جدید در سال 99 ما دو بخش جدید به برنامه اضافه کردیم. یکی بخش اخبار هفتگی که به مرور مهم ترین رویدادهای سینمایی هفته می پردازد و برای اینکه اخبار داغ و به روز باشد ما تا چهارشنبه ظهر هر اتفاقی بیفتد را پوشش می دهیم و بعد کنداکتور را می بندیم، یک بخش هم مرور و ارزیابی اجمالی فیلم است. اسمش را هم نقد نگذاشتیم چون نقد به فرصت بیشتر و نگاه جزیی نگرتری نیاز دارد اما در این شیوه، روایت کلی تری از فیلم ارائه می شود. یک آیتم 3 دقیقه ای که منتقد برنامه درباره کلیت فیلم صحبت می کند و نظر شخصی خود را وارد تحلیل نمی کند. در واقع یک ارزیابی اجمالی از فیلم ارائه می دهد.

 یک دهه از عمر شبکه آی فیلم می گذرد. شما به عنوان یکی از تهیه کنندگان برنامه چه ارزیابی از عملکرد وتاثیرگذاری آن دارید؟

پاسخ این خیلی سوال سخت و طولانی است. من از منظر یک مخاطب نه تهیه کننده، به این سوال پاسخ می دهم. زمانی که آی فیلم راه اندازی شد چون شبکه دیگری نبود که فیلم و سریال پخش کند، برای خیلی از ما پایگاه و شبکه نوستالژیکی بود که جذابیت های زیادی داشت. ضمن اینکه 10 سال پیش شبکه های مجازی و اجتماعی مثل امروز نبود که دستیابی به سریال های قدیمی قابل آسان باشد. اما جالب است که امروز هم با بالا رفتن امکان دسترسی به منابع نمایشی، همچنان هم محبوبیت این شبکه بین مردم حفظ شده و مخاطبان بالایی دارد. آی فیلم از جمله شبکه هایی است که مردم می توانند خواسته ها و نیازهای خود را در آن جست و جو کنند. ضمن اینکه باید یک ویژگی مهم آی فیلم را هم لحاظ کرد و آن اینکه اکنون بالاترین کیفیت آرشیو سریال ها و فیلم های ایرانی را آی فیلم دارد. کیفیتی که آرشیو آی فیلم دارد هیچ شبکه ای ندارد. اکنون بچه های آی فیلم سریال های قدیمی را با کیفیت بالای تصویری و فنی بازتولید می کنند و این اتفاق مهم و بزرگی است که در آینده شاهد نتایج آن خواهیم بود. شبکه آی فیلم یک مرجع مهم برای مردم در تماشای فیلم و سریال است.

 

شهریور ۲۲, ۱۳۹۹ ۱۰:۰۳ Asia/Tehran
کامنت