امضای پنج تفاهمنامه همکاری رسانهای و فرهنگی میان ایران و پاکستان
پنج تفاهمنامه همکاری رسانهای و فرهنگی میان سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و نهادهای رسانهای و فرهنگی جمهوری اسلامی پاکستان عصر روز (دوشنبه) در اسلامآباد و در حضور «عطاالله تارر» وزیر فدرال اطلاعات و رسانههای جمعی پاکستان به امضا رسید.
به گزارش روابط عمومی معاونت برون مرزی رسانه ملی، این تفاهمنامهها در سفر هیئت عالیرتبه رسانهای جمهوری اسلامی ایران به ریاست «احمد نوروزی» معاون رئیس سازمان و رئیس بخش برونمرزی صدا و سیما و با حضور «عباس محمدنژاد» مدیرکل امور بینالملل، «مرتضی شمسی» مدیر شبکه جهانی سحر و «جابر علی محمدی» مدیرکل صدا و سیمای مرکز سیستان و بلوچستان امضا شد.
براساس این توافقها، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با شبکه تلویزیون ملی پاکستان (PTV)، شبکه خصوصی ساب تیوی (Sub TV)، شرکت سینمایی Cinepax Media Pvt Ltd و شبکه منطقهای ووش تیوی (Vsh TV) تفاهمنامههای همکاری دوجانبه در زمینههای فنی، آموزشی، تولیدی و فرهنگی امضا کرد.
محورهای این تفاهمنامهها شامل تبادل و پخش برنامههای تلویزیونی و رادیویی، تولیدات مشترک رسانهای و فرهنگی، همکاریهای آموزشی و پژوهشی، تبادل تجربههای فنی و برگزاری دورههای تخصصی و همچنین مشارکت در جشنوارهها و رویدادهای فرهنگی میان دو کشور است.
یکی از محورهای برجسته این همکاریها، مشارکت فنی و آموزشی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در طرح ایجاد «شهرک سینمایی پنجاب» با همکاری شرکت Cinepax Media است که با هدف توسعه زیرساختهای تولیدات سینمایی و تبادلات فرهنگی میان دو کشور اجرا خواهد شد.
در حاشیه امضای تفاهمنامهها، وزیر فدرال اطلاعات و رسانههای جمعی پاکستان با قدردانی از حضور هیئت ایرانی، امضای این اسناد را نقطه عطفی در روابط رسانهای و فرهنگی دو کشور توصیف کرد.
وی اظهار داشت: همکاری رسانههای ایران و پاکستان میتواند به تقویت وحدت امت اسلامی، مقابله با تحریفهای رسانهای غرب و گسترش تعاملات فرهنگی و مردمی میان دو ملت منجر شود.
هیئت ایرانی نیز امضای این تفاهمنامهها را گامی عملی در مسیر گسترش دیپلماسی رسانهای جمهوری اسلامی ایران در جنوب آسیا و بسترساز همکاریهای پایدار رسانهای و فرهنگی میان تهران و اسلامآباد دانست.