• توافق ایران و پاکستان بر گسترش همکاری‌های رادیویی و فنی در اسلام‌آباد

در جریان بازدید هیأت عالی‌رتبه رسانه‌ای جمهوری اسلامی ایران از رادیو ملی پاکستانPBC در اسلام‌آباد، دو طرف بر گسترش همکاری‌های فنی و محتوایی میان رسانه‌های ملی ایران و پاکستان تأکید کرده و زمینه‌های ایجاد کانال‌های مشترک و تبادل تجربیات رادیویی را مورد بررسی قرار دادند.

به گزارش روابط عمومی معاونت برون مرزی رسانه ملی، هیأت رسانه‌ای صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران که به سرپرستی «احمد نوروزی» معاون برون‌مرزی سازمان صدا و سیما به پاکستان سفر کرده است در دومین روز از برنامه خود با حضور در ساختمان مرکزی رادیو ملی پاکستان،  با مدیرکل و مسئولان ارشد این سازمان دیدار و درباره راه‌های گسترش همکاری‌های فنی، آموزشی و محتوایی میان رادیوهای ملی دو کشور گفت‌وگو کرد.

 

در این دیدار طرفین ضمن مرور ظرفیت‌های رسانه‌ای موجود، بر نقش رادیو در تقویت دیپلماسی فرهنگی و مقابله با جنگ نرم رسانه‌ای تاکید کردند.

 

«سعید احمد شیخ» مدیرکل رادیو پاکستان در این دیدار با تشریح فعالیت‌ها و رویکردهای این رسانه گفت: رادیو ملی پاکستان در خط مقدم مقابله با جنگ رسانه‌ای و تبلیغات منفی کشورهای استعمارگر و استکباری قرار دارد و با تکیه بر دیپلماسی فرهنگی در تلاش است همکاری میان ملت‌ها را تقویت کند.

 

وی افزود: رادیو پاکستان با بیش از ۹۰ کانال فعال در حوزه‌های اجتماعی، آموزشی و فرهنگی، روزانه برنامه‌های متنوعی تولید می‌کند و پخش بولتن خبری فارسی را نیز برای علاقه‌مندان و فارسی‌زبانان در پاکستان در دستور کار دارد.

 

به گفته این مقام رسانه ای پاکستان حدود ۹۵ درصد مردم ایالت بلوچستان و بخش‌های زیادی از سند و پنجاب شنونده برنامه‌های رادیو هستند و در برخی ساعات، شمار مخاطبان این شبکه به بیش از یک میلیون نفر می‌رسد.

 

مدیرکل رادیو پاکستان با اشاره به ظرفیت‌های گسترده این رسانه از آمادگی برای اشتراک پایگاه‌ها و فرکانس‌های رادیویی از شهرهای «کراچی»، «کویته» و «تربت» با ایران خبر داد و پیشنهاد کرد دو کشور در زمینه ساخت موج‌های جدید کوتاه و بلند، ایجاد کانال‌های تازه و بهره‌گیری از تجربیات فنی همکاری کنند.

 

وی همچنین ایجاد یک کانال ویژه برای پخش برنامه‌های فارسی با محوریت فرهنگی و مذهبی را گامی مهم برای تقویت ارتباطات مردمی ایران و پاکستان دانست.

 

احمد نوروزی: تبادل برنامه‌های رادیویی، گامی تازه در همکاری رسانه‌ای دو کشور

 

«احمد نوروزی» معاون برون‌مرزی سازمان صدا و سیما در این دیدار تبادل برنامه‌های تولیدشده میان رادیوهای ملی دو کشور را گامی مؤثر برای گسترش ارتباطات فرهنگی و رسانه‌ای میان ایران و پاکستان توصیف کرد.

 

وی با تأکید بر اهمیت هم‌افزایی رسانه‌ای در منطقه گفت: ایران آمادگی دارد مستندات و مجموعه‌های رادیویی تولیدشده خود را در اختیار رسانه ملی پاکستان قرار دهد و در زمینه توسعه کانال‌ها و پایگاه‌های رادیویی با کارشناسان پاکستانی همکاری کند.

 

نوروزی همچنین پیشنهاد کرد کانال مشترکی با عنوان «دوستی ایران و پاکستان» راه‌اندازی شود تا برنامه‌های فرهنگی، دینی و اجتماعی دو کشور به‌صورت مشترک در آن پخش گردد.

 

او در پایان از مدیرکل رادیو پاکستان برای سفر به تهران و بررسی بیشتر ظرفیت‌های همکاری دعوت به عمل آورد.

 

در پایان این دیدار طرفین بر استمرار گفت‌وگوها و پیگیری توافقات در قالب تفاهم‌نامه‌های رسانه‌ای تأکید کردند.

 

آبان ۱۴, ۱۴۰۴ ۰۹:۲۵ Asia/Tehran