قریب به 18 ماه است که رادیوی نوپا و جوان پرتغالی با آدرس اینترنی Parstoday.com/pt فعالیت خود را به طور رسمی آغاز نموده است که تا به این لحظه به حول و قوه الهی توانسته فعالیت خودرا بصورت مستمر و پیوسته در حوزه های رادیو ، وب سایت و شبکه های اجتماعی ادامه دهد و در همین راستا توانسته مخاطب قابل توجهی جذب کند . کشورهای پرتغالی زبان در قاره آمریکای جنوبی :کشور بزرگ و پهناور برزیل، در اروپا: پرتغال ، آفریقای جنوبی : آنگولا، موزامبیک ، کیپ ورد، گینه بیسائو، سائوتومه و پرنسیپ و در آسیا : تیمور شرقی میباشند. در ذیل به فعالیت های این رادیوی نوپا پرداخته میشود رادیو: حدود یک سال است که بخش رادیو بطور جدی فعالیت خود را آغاز نموده ، دو روز در هفته به مدت 35 دقیقه پخش برنامه دارد و در دیگر ساعات تکرار میباشد. در حال حاضر برنامه رادیو پرتغالی شامل تولیدی ها میگردد. تولیدی هایی با موضوعات اسلامی ، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی مانند : راهی به سوی نور / نقض حقوق بشر در غرب / نامه رهبری به جوانان غرب / کلیدهای زندگی / .... که برگرفته از گروه فرهنگ و معارف اسلامی میباشد. توسط همکاران ترجمه ، ادیت و سپس گویندگی میشوند به صورت تفکیک شده در سایت بارگذاری و برای مخاطبان قابل مشاهده می باشد. تمامی تولیدی بارگذاری شده دارای متن، عکس و فایل صوتی به صورت پادکست می باشند.. وب سایت وب سایت رادیو پرتغالی به چند بخش تقسیم میشود: بخش اول اخبار: بروز ترین و مهم ترین اخبار ایران ، خاور میانه ، جهان و کشورهای منطقه هدف با دقت بررسی و پس از ترجمه و ویراستاری در داخل سایت قرار میگیرند. خبرها در بخش های ایران ، جهان ، خاور میانه ، برزیل ، پرتغال و گالری به تفکیک در سایت قابل مشاهده میباشد. بارگذاری خبر هر روز و در چندین نوبت انجام میشود. تحولات خاورمیانه نظیر کشورهای یمن ، سوریه ، عراق و عربستان سعودی که در رسانه های خارجی عوام فریب به گونه ای دیگر بیان میشود، در بخش اخبار این وب سایت به طور صحیح و درست و برای آگاهی مخاطبان از این اخبار قرار میگیرد. و تا به این لحظه توانسته به وظیفه خود به درستی عمل کند. تگ گذاری از ویژگی های مهم سایت است که با جستجوکلمات در موتور های جستجوگر اخبار سایت نیز قابل دسترس میباشد. بخش دوم تولیدی ها و مقالات: در این بخش برنامه های تولیدی مناسبتی و چند قسمتی و مقالات و تفسیرهای خبری به روز در وب سایت قرار میگیرند. مقالات تحلیلی از بازدید خوبی برخوردار بوده و سعی در بالا بردن آگاهی مخاطب دارد. بخش سوم چند رسانه ای: در این بخش که شامل گالری عکس و فیلم می باشد . وقایع مهم کشور ایران به صورت گالری عکس علاوه بر اینکه خبر در بخش اخبار قرار میگیرد، در بخش گالری بارگزاری میشود و همچنین گالری عکس و فیلم مربوط به جهان ، خاورمیانه و کشورهای منظقه هدف در سایت قرار میگیرند. شبکه های مجازی رادیو پرتغالی در شبکه های تلگرام ، فیس بوک ، اینستاگرام و یوتیوب فعالیت دارد. آیکون تمامی این شبکه های اجتماعی در سایت رادیو پرتغالی قرار دارد و مخاطبان با کلیک بر روی آنها به شبکه اجتماعی خود دسترسی پیدا می کند. در زیر به معرفی این شبکه ها می پردازیم: تلگرام : تلگرام فعالیت خود را بطور رسمی از تاریخ 18/06/95 ( دومین پیام رهبری به جوانان غرب ) آغاز نموده و تا کنون 44 عضو دارد. در این فضای مجازی اخبار سایت به صورت لینک. عکس و فیلم بارگزاری میشود و عضو گیری این کانال رو به افزایش است. مخاطبین منطقه هدف بیشتر از شبکه اجتماعی دیگری به نام واتس آپ استفاده میکنند (بخصوص در برزیل که تعداد بالایی از مخاطبان سایت را شامل میشوند) اخیرا با شبکه اجتماعی تلگرام آشنایی پیدا کرده بهمین دلیل نیاز به زمان بیشتری برای فرهنگ استفاده از این شبکه اجتماعی مورد نیاز است و لذا طبیعی است که مخاطبان کمتری در این کانال به فعالیت بپردازند. پیشنهاد میشود در صورت صلاحدید واتس آپ رادیو راه اندازی شود تا بتوان با استقبال بیشتری از مخاطبان روبرو شود. ردیف عنوان فعالیت شروع فعالیت عضو خبر کامنت بازدید لایک عکس 1 تلگرام 18 اسفند 94 44 900 - 15300 - 546 2 اینستاگرام 26 اسفند 94 113 144 10 850 850 144 3 فیس بوک 24 اسفند 94 203 246 12 7168 399 246 4 یو تیوب 26 فرودین 95 - 26 - 3560 - - یوتیوب یوتیوب با توجه به اینکه بوجه ای برای تولیدات ویدیوی در نظر گرفته نشده در کنار ویدیو های ساخت رادیو بیشتر ویدیو ها از آژانس های خبری پرتغالی پس از بررسی و در راستای و همسو سیاست های سازمان در این شبکه اجتماعی قرار می گیرد. فیس بوک میتوان به جرات گفت فیس بوک رادیو، فعال ترین شبکه اجتماعی از نظر تعداد مخاطب است. سیاست رادیو به اینگونه بوده که با توجه به تبلیغات منفی و ایران هراسی که در شبکه های خبری خارجی انجام میشود، این شبکه اجتماعی به معرفی ایران، نقش ایران در خاورمیانه و خبرهای جذاب وخوب در تمامی موارد اعم از سیاسی فرهنگی، اجتماعی و ورزشی همراه با عکس و ویدیو بارگزاری میشود و تا کنون توانسته بیش از 200 لایک و بیش از 7000 بازید داشته باشد که با توجه سیاست خبرگزاری در این شبکه اجتماعی پیش بینی میشود تعداد لایک و به خصوص بازید کننده از این شبکه اجتماعی افزایش چشمگیری داشته باشد. اینستاگرام بعد از فیس بوک شبکه اجتماعی اینستاگرام بیشترین مخاطب را دارا میباشد که همانند فیس بوک خبرهای مربوط به ایران به صورت لید خبر همراه با عکس قرار میگیرد که بحمداله روز به روز به مخاطبین افزوده میشود و شناخت و تصور مخاطبین به ایران و سیاست های کشورمان شفاف تر به آگاهی آنها افزوده و با خبرهای درست و صحیح آشنا میشوند. در ذیل آماری از شبکه های اجتماعی با عدد و ارقام مستند تا تاریخ 10 /10/95 آورده شده است: